Venetrailerin käyttö- ja huolto-ohjeet
JSi Trailers venetrailerin käyttöohjeet PDF
VENETRAILERIN TIEDOT
Venetrailerin tiedot löytyy seuraavista kohteista:
- Tyyppikilpi, joka löytyy vaunun oikeasta etukulmasta ja siitä löydät trailerin mallimerkinnän, valmistenumeron ja kokonaismassan ja vetoaisamassan.
- Rekisteriote, josta löytyy laajemmin trailerin tietoja, kuten malli, valmistenumero, kokonaismassa, tekninen kokonaismassa, kantavuus, vetoaisamassat. Lisäksi siitä löytyy tieto seuraavasta katsastuksesta (O2 – luokan perävaunut) ja vaihtoehtoiset renkaat.
- Traficom.fi nettipalvelu, täältä löydät laajimmin venetrailerisi tiedot jotka ovat myös aina ajantasalla. Täältä löydät mm. omistajatiedot, trailerin perus-, katsastus-, mitta- ja massa-, rengas-, akseli-, jarru (O2).
YLEISIÄ OHJEITA
Venetrailerin vetämistä säätelee kaksi asiaa
- Ajokorttivaatimus, jota määrittelee vetoauton sekä trailerin suurin sallittu (teoreettinen) kokonaismassa
- Suurin sallittu venetrailerimassa = tieto, joka löytyy pääsääntöisesti vetoauton rekisteröintitodistukselta. Tällä tarkoitetaan venetrailerin pyörien kautta tiehen kohdistuvaa massaa (luokittelumassa).
- Venetraileria voi vetää B-luokan (vetoauto: henkilö- tai pakettiauto, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg) ajokortilla tietyin painorajoituksin:
- ajoneuvoon voidaan kytkeä venetraileri, jonka luokittelumassa (Ulkoinen linkki) on enintään 750 kg (O1-luokka).
- ajoneuvoon voidaan kytkeä myös venetraileri, jonka luokittelumassa on yli 750 kg (O2-luokka). Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.
- B/96-yhdistelmän ajokortilla saa kuljettaa sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa vetoautona on henkilö- tai pakettiauto ja venetrailerin massa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg. B96-yhdistelmän saamiseen tarvitset ajokorttiluvan (Ulkoinen linkki).
- BE-luokan ajokortilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa vetoautona on henkilö- tai pakettiauto ja hinattava ajoneuvo, jonka luokittelumassa on enintään 3 500 kg (O2-luokka). Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 3 500 = 7 000 kg
Venetrailerin kuljettajan muistilista
- Varmista, millaisen venetrailerin vetämiseen oma ajokorttisi ajo-oikeus riittää.
- Varmista, millaista venetraileria saat vetää omalla autollasi.
Tieto löytyy auton rekisteröintiodistuksesta tai Traficomin sähköisestä Oma asiointi -palvelusta. - Tarkista venetrailerin rullien kunto.
- Tarkista venetrailerin renkaiden kunto ja ilmanpaine. Oikea ilmanpaine määräytyy kuljetettavan kokonaismassan mukaan, mutta suositeltavat rengaspaineet ovat 155-175R13 2,5-2,9 bar, 175-195R13C/14C 3,5-4,5 bar ja 195/50R13 5,5-6,5 bar.
- Kytke virtajohto ja varmista, että venetrailerin valot ja vilkut toimivat.
- Nosta venetrailerin tukipyörä ylös ennen liikkeelle lähtöä ja kiinnitä myös venetrailerin varmistusketju, jos trailerissa on sellainen.
- Tarkista, että venetrailerin lukitus peräkoukkuun pitää.
- Säädä auton sivupeilit siten, että näet venetrailerin ja sen ympäristön.
- Sido vene kuormaliinoilla niin, että vene ei pääse missään tilanteessa liikkumaan pituus- eikä sivusuunnassa.
- Lastaa niin, että kuorman painopiste säilyy mahdollisimman alhaalla ja keskellä.
- Venetraileri on kuormattava niin, että se kohdistaa vetoajoneuvon vetokoukulle pienen alaspäin painavan voiman (tieliikennelaki 108 §).
- Jos kuljettamasi kuorma ulottuu yli metrin perävaunun takaosaa taaemmas, laita lastin päähän näkyvä lippu tai tekstiili.
- Pimeällä kuljettaessasi pitkän lastin pää on myös valaistava.
- Aja rauhallisesti ja vältä äkkinäisiä liikkeitä.
- Muista tarkkailla venetrailerin liikkeitä.
- Muista nopeusrajoitus
- 100 km/h koskee myös tyhjää O1-luokan venetraileria kuljetettaessa.
VENETRAILERIN KYTKEMINEN JA IRROITTAMINEN VETOAUTOON
- Laita trailerin turvavaijeri auton vetokoukun ympärille.
- Aseta trailerin kuulakytkin auton vetokuulaan ja paina alaspäin, kunnes
- kuulakytkin kiinnittyy.
- Tarkasta, että traileri on lukittunut kunnolla auton vetokoukkuun.
- Kytke pistotulppa auton pistoraasiaan.
- Mikäli trailerissa on nokkapyörä, niin pyöritä veivillä pyörä sille tarkoitettuun hahloon ja varmista, että nokkapyörä on lukittunut (mikäli nokkapyörä ei lukitu, niin on vaarana, että se kiertyy alas). Sen jälkeen löysää nokkapyörän kiinnikkeessä olevaa pulttia ja nosta nokkapyörä yläasentoon ja kiristä pultti.
- Mikäli trailerissa on jarrut, niin vapauta käsijarru.
- Irroita traileri vetämällä kuulakytkimen kahvasta ylös, kunnes kuulakytkin avautuu ja irtoaa vetokuulasta.
- Varmista pyöräkiiloilla tai muulla tavalla, ettei venetraileri pääse itsekseen liikkeelle. Mikäli trailerissa on käsijarru, niin se ei pidä trailerin kulkusuunnassa taaksepäin.

VENETRAILERIN LASTAAMINEN
- Veneen ollessa ensimmäistä kertaa trailerilla (Ohje veneen nostoon trailerille alempana). Tarkista, että vinssipukki on oikealla etäisyydellä. Aisan vetopäähän kohdistuu jarruttomissa trailereissa noin 50kg painoa ja jarrullisissa 70-100kg.
- Tarkista sivutukipyörien oikea korkeus, sivutukipyörien tehtävänä on tukea venettä trailerilla sekä pitää vene suorassa, ei kantaa venettä kyljistä. Isommissa trailereissa sivutukia säädetään tunkeilla, jonka säätöön tunkkikammet löytyvät trailerin oikeasta etuputkesta, kumilenkin alta. Tunkkien korkeussäädön jälkeen tarkista, että sivutukien paino laskeutuu rautaiselle tuelle (liukupalalle EIKÄ jää tunkeille), jota säädetään L-ruuvin avulla. Oikean korkeuden voi todeta katsomalla trailerin takaa, että veneen pohja osuu ja kantaa keskellä olevista kölirullista. Kohta c. Ei koske Multiroll-malleja.
Peruutus veteen
Ota valojen pistoke irti autosta. - Nosta takavalot pystyyn avaamalla takavalojen tukivarressa oleva salpalukko.
- Peruuta traileri veteen. Varmista ettei valot mene veden alle.
Veneen nosto trailerille - Vapauta vinssin liinaa trailerin perään asti ja kiinnitä liina veneeseen. Varmista veneen keula keskelle trailerin ensimmäistä kölirullaa. Huomioi trailerin takakipin liike!
- Huomioi että perämoottori on mahdollisimman ylhäällä.
- Nosta vene vinssaamalla trailerille ja varmista veneen ohjautuminen suoraan kölirullien päälle. Kun vene on vinssattu ylös asti, aja pois rampilta tasaiselle maalle. Varmista sivutuet oikealle korkeudelle. Sivutukien tehtävänä on tukea veneen sivuttaisliikettä sekä pitää vene suorassa, ei kantaa venettä kyljistä.
- Käytä veneen sitomisessa siihen tarkoitettuja sidontaliinoja, oma sidontaliina per puoli. Mieluiten neljästä pisteestä, jos mahdollista. Vältä liinan yliheittämistä. Varmista veneen sidonta vielä veneen keulasta ja että se ei pääse liikkumaan, eikä missään tilanteessa irtoamaan ja aiheuttamaan vaaratilannetta itselle ja muille tiellä liikkujille.
- HUOM! Vinssiä EI tule käyttää veneen sitomiseen, se on nostoa ja laskua varten.
Veneen lasku veteen - Peruuta traileri sopivaan syvyyteen edellä olevien ohjeiden mukaisesti.
Irrota sidontaliinat. - Huomioi että perämoottori on tarpeeksi ylhäällä.
- Vapauta vinssin liinaa ja työnnä samalla venettä alas trailerilta. Raskaammissa veneissä on mahdollista asentaa lisäksi ulosvetovinssi, joka helpottaa etenkin loivilla rampeilla veneen saamista pois trailerilta.
- Irrota vinssin liina veneestä, kun vene on laskeutunut trailerilta.
- Aja traileri pois laskurampilta, kytke valojen pistoke takaisin autoon ja varmista valojen toimivuus. Jarrullisilla trailereilla on hyvä ajaa pieni matka ja jarrutella samalla, jotta jarrurummut lämpenevät ja mahdollinen rummun sisään päässyt vesi haihtuu pois.
- Trailerin käsijarrua voi käyttää vain lyhytaikaisessa pysäköinnissä, eikä ole suositeltavaa esimerkiksi pidettävän päällä koko talven yli, koska jarrukengät saattavat ”liimautua” jarrurumpuun kiinni.
- HUOM! Käsijarru EI estä trailerin taaksepäin liikkumista. Mikäli se joudutaan jättämään perä alamäkeen niin silloin renkaiden taakse pitää laittaa ”mäkikiilat”.
- Venetrailerin suurimman rakenteellisesti sallitun kuorman massa (kg) ilmoitetaan trailerin rekisteriotteessa tai Traficom.fi verkkopalvelussa.
- Venetrailerin ja vetoauton suurin sallittu vetomassa selviää vetoauton rekisteriotteesta.
- Lastaa venetraileri siten, että kuorma ei ylitä takana pituutta yli kahdella metrillä ja mikäli kuorma ylitttää trailerin pituuden yli yhdellä metrillä on takana käytettävä punaista lippua ja pimeällä punaista valoa.
- Aisapainon tulee olla vähintään 25 kg ja enintään vaunun tyyppikilpeen tai rekisteriotteeseen merkityn suuruinen. Myös vetokoukun tai auton valmistaja voi rajata aisapainon alemmaksi kuin trailerin valmistaja.
VARMISTA, ETTÄ AISAPAINO EI OLE MILLOINKAAN NEGATIIVINEN
VENETRAILERIN HUOLTO
Aina ennen liikkeellelähtöä
- Tarkasta, että kaikki valot toimivat.
- Tarkasta, että pyörät ovat kunnolla kiinni, renkaissa on riittävästi ilmaa.
- Tarkasta, että jarrut toimivat (jarrullinen).
Ensimmäisen 500 km jälkeen:
- Valojen tarkastaminen ja tarvittaessa korjaus.
- Vinssin toiminta ja vinssiliinan kunto.
- Rullien kunto ja toiminta.
- Pyöränpulttien kireyden tarkastaminen ja tarvittaessa säätö.
- Pyörän laakereiden kireyden tarkastaminen ja tarvittaessa säätö/vaihto.
- Renkaiden ilmanpaineen ja kunnon tarkastaminen ja tarvittaessa ilmamäärän lisäys/poisto, ja jos renkaat huono, niin niiden vaihto.
- Kiinnityspulttien kireyden tarkastaminen ja tarvittaessa kiristys.
- Kuulakytkimen toiminnan tarkastaminen ja rasvaus.
- Nokkapyörän toiminnan tarkastaminen ja rasvaus.
- Lukkojen ja saranoiden tarkastaminen ja rasvaus.
- Jarrujen toiminnan tarkastaminen ja jarruvaijereden silmämääräinen kunnon tarkastus (jarrullinen traileri).
- Turvavaijerin (työntöjarrussa) kunnon tarkastaminen (jarrullinen traileri).
- Työntöjarrun toiminnan tarkastaminen.
5000 km:n välein tai kerran vuodessa:
- Venetrailerin pesu
- Vinssin toiminta, rasvaus ja vinssiliinan kunto.
- Rullien kunto ja toiminta ja tarvittaessa vaihto.
- Valojen tarkastaminen ja tarvittaessa korjaus.
- Pyöränpulttien kireyden tarkastaminen ja tarvittaessa säätö.
- Pyörän laakereiden kireyden tarkastaminen ja tarvittaessa säätö/vaihto.
- Renkaiden ilmanpaineen ja kunnon tarkastaminen ja tarvittaessa ilmamäärän lisäys/poisto, ja jos renkaat huono, niin niiden vaihto.
- Kiinnityspulttien kireyden tarkastaminen ja tarvittaessa kiristys.
- Kuulakytkimen toiminnan tarkastaminen ja rasvaus.
- Nokkapyörän toiminnan tarkastaminen ja rasvaus.
- Lukkojen ja saranoiden tarkastaminen ja rasvaus.
- Jarrujen toiminnan tarkastaminen ja jarruvaijereden silmämääräinen kunnon tarkastus (jarrullinen traileri).
- Turvavaijerin (työntöjarrussa) kunnon tarkastaminen (jarrullinen traileri).
- Työntöjarrun toiminnan tarkastaminen.
- Rasvanippojen voitelu joita mm. jarrullisen venetrailerin työntöjarrussa sekä joissakin akseleissa ja nokkapyörissä.
- Muista tarkistaa O2- luokan venetrailerin määräaikaiskatsastuksen ajankohta ja katsastaa se.
Venetrailereiden huolto-ohjeet löydät verkkosivuilta jsitrailers.fi.
Mikäli venetraileri tarvitsee varaosia tai huoltoa, niin löydät alkuperäiset ja oikeat varaosat ja huoltopisteet verkkosivuiltamme jsitrailers.fi tai soittamalla 0400-675 120.
